Alla inlägg den 23 april 2015

Av Andrea - 23 april 2015 14:40

Inlägg nummer 2!
Ja jag var på Ica för någon timme sedan. Blev smått irriterad för allt var slut. Eller de sakerna jag behövde vill säga. Först stod jag och stirrade på mjöl hyllan i 100 år och trodde att jag var blind. Det fanns vetemjöl, potatismjöl, special bröd mjöl för ciabattabröd och alla sorters mjöl utom rismjöl.
Gick och letade efter mina andra ingredienser istället. Visade sig att jasmin riset var slut. Hallå ris! Jag behöver ris om jag ska få min asiatiska mat.
Jag tänkte att jag skulle göra ett annat recept då. Nämligen vietnamesiska vårrullar. För jag har sett förut att de har sådant där rispapper. Men så fanns inte det heller.
Tappade hoppet. Tänkte att jag fick strunta i god mat så jag köpte två små baguetter, nutella och bananer istället. Hittade av misstag rismjöl på gluten hyllan då. Köpte hem två paket. Haha men det blir ingen middag direkt... Mamma får laga mat istället.

Iallafall! Jag testade att göra koreanska "riskakor" (låter fel att kalla dem det, låter som de vore knapriga). Vi åt dem i Korea. De fanns nedstoppade i många rätter och jag tyckte om dem. De är lite sega i konsistensen och de suger åt sig sås om de kokas i det. Annars smakar de egentligen ingenting. Det är gjort på rismjöl och vatten. Kallas Garaetteok på koreanska.

Så det blev dagens experiment:

Vet inte vad man ska ha till (plus att vi inte har några ingredienser) så jag rörde ihop något med soya och chili. Hoppas att jag lyckas göra en riktig rätt på de jag frös in bara.

Nu ska jag slänga mig i soffan och ångra att jag köpte nutella. Det är inte ens särskillt gott och om jag äter upp den förstör det allt jag kämpar med. För jag ska dra ner på sötsuget nämligen och försöka träna inför loppet. Sprang spåret igår till min egen häpnad så det har värkt i benen hela dagen.
Hej så länge!

Av Andrea - 23 april 2015 10:39

Jag har lust att åka till Japan. Sen är jag jätte sugen på asiatisk mat. Kollat på hur man gör sushi, teriyaki sås, korean rice cakes och dumplings i två dagar nu på youtube haha. Tror att jag ska gå till affären och köpa ingredienser. Vill ha ris! Är less på pasta och potatis.

Presentation

Hej! Välkommen till min blogg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards