Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Andrea - 12 augusti 2016 14:23

Heej! Bonjour (eller snart bonsoir) och hallu på er!

Nu är jag hemma från en lång resa. Har åkt bil i kanske 600 mil totalt... så är rätt trött på att resa. Borta bra men hemma bäst! så känner jag just nu.

Resan började ner till Tylösand (känns som en evighet sedan). Där blev det en hel del drinkar och god mat!

Bland det godaste jag har ätit på hela resan tror jag faktiskt.

Sedan bar det av mot Frankrike, till Saint Tropez. Men på resan neråt blev det båt från Danmark till Tyskland och sedan några stopp på mackarna i Tyskland. Gillade dem. De var så stora och fräscha, som mindre butiker ungefär.

Trodde toan var trasig men det visade sig att toalettsitsen började snurra och rengöra sig själv haha.

När vi äntligen var framme i Saint Tropez hade jag fått en dunderförkylning så jag behövde sova. När jag var utvilad kollade vi på staden som var riktigt vacker. Även människorna där var vackra och lyxiga. Såg många stora båtar och dyra butiker. Har aldrig sett så många snygga killar på en och samma plats heller. Jag och lillasyster gjorde som en lek av att räkna antalet "prinsar" vi såg haha. Minns inte ens resultatet längre...

Deras råvaror... Alltså ville palla alla frukter när jag såg att det fanns en nektarinfarm. Älskar nektariner!

Godaste glassen åt vi på Amorino! Den enda goda pistachglassen jag ätit.

Åkte förbi vinodlingen där de odlar druvorna till favorit rosét också... Den med korken i på midsommar. Haha!

Efter en vecka åkte vi vidare till en annan stad och då gick det utför... Vi kom till ett spökslott. På hotellet jobbade endast en kvinna och en man. Som vi såg iallafall. De skötte allting stackarna men vi såg inga andra gäster förutom på kvällarna på hotellets resaurang. Sedan försvann de. På natten hörde vi ett tåg som vi aldrig såg och första morgonen väcktes vi av kacklande hönor. Dom hade sköldpaddor i trädgården också... Och en råtta i poolen som en av gästerna kasta ut med en håv. Haha och jag trodde det flög kolibri fåglar i lavendelbuskarna första dagen... tog ett foto och såg att de var svin tjocka fjärilar. Fick gåshud över hela kroppen och jag trodde stjälen lämnade mig ett tag.

Men tråkigaste av allt var hela området, vårat hotell var verkligen lyx i jämförelse med det. Även i staden var det tomt på folk, det var ingen pittoresk liten by som vi trott... snarare en industristad. Det fanns inga restauranger ens förutom på hotellet som hade flera michelin stjärnor och sedan några pizzerior.

Vi var vrålhungriga efter att ha kört bil hela dagen men alla pizzerior öppnade kl 19. Vi åkte iväg till andra ställen för att äta. De byarna var lika öde och hade också bara pizzerior... Man kunde nästan se en sån där liten torr gräsgrej rulla över marken som i filmer, men det var en stor plastkon som skrapade över gatan när en kraftig vind drog igenom. Vi var som sagt vrålhungriga och gick in för att köpa frukt medan vi väntade men den var halvrutten och full med flugor.

Vi tryckte i oss bakelser istället. Dom var faktiskt jätte goda. Baka kunde de iallafall.

Sedan fick vi äta pizzan som fått FEM STJÄRNOR på TripAdvisor. Alltså vem..?

En annan dag (Vi var där i tre dagar) åkte vi till en annan LIKA död by och åt på en vitnamesisk restaurang. Där jobbade EN person, som vi såg iallafall... En väldigt nervös man. Vi hade problem att läsa menyn och de andra fem personerna på restaurangen var helt tysta och stirrade på oss. En gubbe hade till och med vridigt sin stol mot oss. Allt var bara så läskigt i den där delen av Frankrike. Och vi som tyckte Norrland var öde.

Menyn... Vi tjafsade om vad som var en höna/tupp och anka/höna/kyckling. Våra dagiskunskaper sattes på prov.

Sista dagen åt vi på hotellets michelin restaurang och den var faktiskt bra. Ja den borde inte ha varit dålig... Men sedan hurrade vi för att vi skulle åka därifrån hahaha.

Och tidigt nästa morgon åkte vi vidare till Tyskland där vi shoppade i Metzingen. Nu har jag en ny handväska och plånbok! Lyx igen! Är så nöjd wie!

På en bar där åt vi faktiskt god mat fast det inte såg ut så först. Vi hade inga höga förväntningar efter Frankrike då vi åt riktigt god mat kanske 2 gånger. Jag åt en jätte god hummer pasta i La Croix-Valmer (älskar att säga det, har tjatat ut ordet hela resan). Deras Frutti di Mare är att rekommendera! Fick smaka av pappa och oj vilka fina smaker.

Nu dör datan snart så jag ska koppla ifrån, ta det lugnt, ladda upp inför imorgon och packa ur resväskorna. Hoppas ni har haft en bra sommar!

Hej så länge!

Av Andrea - 3 november 2015 16:51

Det här blir nog det sista inlägget om London. Nu börjar vardagen igen!

Jag drack den godaste drinken jag druckit på länge en av kvällarna. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter, men det var rom och mosade hallon i. Att det var hallon är jag 100% säker på.

Liten tavla i hissen på hotellet.
Hejdå Hamyard hotel, vi ses nog aldrig igen!
(Om jag inte vinner på lotto...)

Sedan var det dags att åka till Heathrow. Där var det redan julpynt överallt och jag har bestämt mig för att vara upprymd inför julen i år. Spelar min julmusik redan nu faktiskt.

Haha såg inte att han i mitten gjorde V tecken till kameran förens nu.

Och UH flashback till 2011...

Flygplansmat. En mini macka och en mini bulle.

Här är de 7 sakerna jag fick med mig hem:
-Svarta jeans
-Skor
-Gympaskor
-Boken Beauty Queens av Libba Bray
-Läppbalsam
-Pyjamas från VS
-Svarta strumpbyxor från Primark

Nu har jag iallafall tre nya saker att lägga in i garderoben som i princip ekar här hemma.
Nästa gång jag åker till London ska jag ha sparat ihop massor och åka med en tom väska. Japp!

Av Andrea - 3 november 2015 13:54

Fick inte nog av att gå på upptäcksfärd i alla enorma affärer. Det enda jag ångrar är att jag inte hade mer pengar. Ska börja spara redan nu till nästa resa tycker jag.

Foyles, största bokhandeln jag någonsin sett. Den hade 5-6 våningar!

Victoria's Secret, så mycket större än vad jag förväntat mig. Stockholm har ingenting i jämförelse.

Taylor Swift's dräkt fanns på övervåningen. Där fanns det för övrigt ett par fåtöljer där alla män satt och väntade. HAHA.

På tal om kändisar. Vi såg skådisen från 10 things I hate about you promenera på gatan strax utanför vårat hotell första dagen också.

Någon gång var vi inne i en Disney affär också. Där var det smått kaotiskt med folk.

...Men inte lika kaotiskt som M&M's world!
Där var det folkhav.

Vi fick med oss två egenplockade påsar hem. Ångrar att jag bara tog tråkiga färger... Fotade inte ens. Valde nämligen vita, krämfärgade, silver och svarta..? Lät ju fint tyckte jag tills Matilda sa att det såg ut som fågelbajs. Haha nää.

Av Andrea - 1 november 2015 10:10

Som jag hade längtat efter just denna stund. Äntligen blev det dags!

Första kvällen blev det musikal. Iiih! Bästa kvällen på länge.
Äntligen skulle jag få se Wicked som jag hade längtat efter i, vad kan det ha varit, ett halvår?

Därinne såldes t-shirts och muggar och en massa fanprylar av olika slag. Alla lampor hade även grönt sken. Min lillasyster ville köpa en tröja efter men den var slutsåld.

Det var så längesedan jag såg en riktig teater. Och jag har aldrig varit på en sådan här. Så fint och den där draken i taket rörde på sig sedan och lyste i ögonen.

Såklart kom den där mänskliga giraffen och satte sig precis framför mig och skymde halva scenen.
Här satt jag ändå lutad åt höger haha.

Tillbaka till musikalen, åh!
Den var jätte bra. Sångarna och musiken var fantastisk. Dräkterna var otroliga! Älskar att det var så blandat med folk i olika åldrar men ändå var alla lika inne i teatern.
Det enda som var svårt att hänga med i var deras brittiska. Hehe. Jag förstod inte mycket när de pratade och de flesta skämten missade jag, men handlingen var ändå lätt att greppa.
~Ett tips! Du måste ha sett originalet Trollkarlen från Oz om du vill förstå handlingen i Wicked!~

Lyx var det också. I mellanakten beställde vi glass!

Av Andrea - 1 november 2015 09:33

Affärerna är så häftiga, jag måste tillbaka snart. Finns inget att göra nu när man kommit hem. Ligger i soffan och skrollar på mobilen haha.
Där gick vi knappt förbi en enda affär utan att kolla in den. Allting är så stort. Ändå har man bara varit och sett en pytteliten smula av hela London.

Vi åt mest asiatisk mat, för engelsk mat är inte den bästa direkt. Det kändes som att vi var tillbaka i Asien ibland.

En liten del av Asien tillexempel:

Såg de där onigiri:sarna i flera japanska shopar. Och sushi på hyllor! Blev över exalterad av allt skojigt som fanns.

Vi testade en slags "bulle" utanför bara för att jag sett dem äta något liknande i Kung Fu panda. Haha.
En med curry i var jätte god!

Deras Chinatown var också häftigt!

Det ovanför är ett ställe som heter Kingly court. Googla på bilder! Super mysigt.
Där åt jag en sushi med tonfisk faktiskt, helt spontant...
Men Gud så god den var!
Kände knappt fisken för att den smälte i munnen. Så fin.

En annan dag åt vi nudelsoppa. Jag visste inte vad jag valde på menyn, något med spicy pork. Blev så besviken först när de ställde fram en brun sörja med lite fläsk på. Men jag dömde den för fort! Den var jätte god den med.

Kort inlägg om vad jag gör just nu:
Vilar. Min hälsodata går bokstavligen ner i botten. Hoppsan hejsan!

Av Andrea - 31 oktober 2015 17:56

Jag är jätte trött när jag skriver det här och det blir lite väl många bilder på hotellet. Iallafall, det här är lite av det jag har gjort under de senaste 3 dagarna!

Vi landade i ett disigt London i onsdags. Men klimatet var så mycket behagligare än här i Sverige.
Det var dubbelt så varmt och man svettades i vinterjackan. Vissa gick i T-shirt till och med.

Sedan åkte vi taxi till hotellet.
Vi bodde på Ham Yard hotel. Det var så fint! De hade en sådan mysig hemtrevlig inredning som jag aldrig förut har sett på något hotell. Det var underliga mönster och färgkombinationer men det funkade ändå.
Och lyx var det ju. Alla som bodde där var alltid uppklädda och fina.

Sant. Det gick inte att fånga hotellet och inredningens charm på bild. Ser bara konstigt och intetsägande ut.
Jag tog inte ens med mig systemkameran för jag ville uppleva allt med ögonen. Gjorde rätt i det. Det blev 3 väldigt aktiva dagar.

Rummet var stort och jag sov vid fönstret.

Synd att jag inte fotade när det var städat istället...
Men badrummet var också stort. Två handfat, en dusch och ett badkar med en tv! Fanns en radio över toan också. Haha.

Vi bodde i Piccadilly circus, i Soho. Älskade det stället, det var perfekt. Vi hade nära till allt. Har aldrig gått så här mycket. Blev tvungen att nödköpa gympaskor för att jag fick så ont i ryggen.

Fina hotellet på kvällen. Det var lampor i träden och sista kvällen hade varje bord på uteserveringen en pumpalykta på bordet.

Happy halloween!

Av Andrea - 23 juni 2015 04:15

Como estas? Jag mår kalas och är övertrött. Har inte sovit ordentligt på några dygn eller så. Kom precis hem från Mallorca vet ni. Stört. För ett dygn sedan kom man hem från en utekväll i Magaluf och för 16 timmar sedan flög man parasailing över Medelhavet. Och nu sitter man här i hallen kl 4 på morgonen med saltvatten kvar i håret och en väska som ska packas upp.

En bild som kan sammanfatta upplevelsen på Mallorca med övervägande antal britter.

Av Andrea - 9 januari 2014 14:57

Skrevs kl 3 i natt.
Natten innan vi skulle åka hem från Indien (förrgår natt) drömde jag en mardröm. En vanlig mardröm som andra folk brukar ha, en sån där katastrof dröm när alla dör och man vill gråta. Jag brukar inte drömma sånt men hjälp det kändes nästan som en varning!
Vi åkte buss i England igen och chauffören somnade eller dog över ratten. Alla från kaos planet var där och skrattade och sa att dom inte orkade längre vi kan lika gärna dö allihop. Så körde vi in i ett stängsel och bussen voltade eller nåt och jag såg min lillasyster få nåt vasst i magen så att det kom blod ur munnen på henne.

Gissa vart jag är nu? Jo jag är på Heathrow igen. Jag var där igår oxå... Resan från Goa till Mumbai gick bra, precis som från Arlanda till Mumbai på vägen ner för 10 dagar sen. Men när det blev dags att flyga med Mumbai planet, tro inte att dom efter en timmes försening ropar ut i högtalarna att det är TEKNISKA FEL! Alla ska stanna i sina stolar och vi tänker att det här är ju fan i mej inte sant. Vi hinner se nästan två filmer igen och får flygplansmat, flash back på det. Sen byter planet pilot? Och vi lyfter... Det kändes inte säkert?! Förra planet (samma plan) hade ju läckande olja in i motorn för 10 dagar sedan. Om vi hade lyft då hade ena motorn antagligen exploderat och vi hade antagligen störtat och antagligen dött... Så när vi väl lyfte ca 3 timmar senare var JAG KOMMER DÖ MED DET HÄR PLANET det enda jag kunde tänkte på. Men det blev en utdragen helvetes flygning i 10 timmar och sen var vårt Sverige plan inställt så vi fick nöd evakueras till Londons hotel "Hoppa" eller "Holiday in" som stinker inpyrd cigarettrök. (Ja London och bussar igen som i min dröm.) Alltså vad är det för fel på bolaget? Varför inte byta plan eller nåt?? Sammanlagt har vi varit i England i två dygn... Och flygresorna har förstört hela semestern! Åk aldrig med Jet airways till Indien eller i huvud taget någonstans. Det är inte värt det! Jag spyr av trötthet.

Engelska frukosten vi fick imorse var faktiskt okej men jag fick skrattanfall. Dom hade en plättmaskin och den där lilla kom ut först!

Alltså vädret i England var jätte fint! Så tror man det ska vara så i Sverige med men nu är vi här på Arlanda... Grått och mörkt! Men jag är glad för jag är HEMMA!

Hej! Välkommen till min blogg.