Direktlänk till inlägg 12 augusti 2016

Hemma igen

Av Andrea - 12 augusti 2016 14:23

Heej! Bonjour (eller snart bonsoir) och hallu på er!

Nu är jag hemma från en lång resa. Har åkt bil i kanske 600 mil totalt... så är rätt trött på att resa. Borta bra men hemma bäst! så känner jag just nu.

Resan började ner till Tylösand (känns som en evighet sedan). Där blev det en hel del drinkar och god mat!

Bland det godaste jag har ätit på hela resan tror jag faktiskt.

Sedan bar det av mot Frankrike, till Saint Tropez. Men på resan neråt blev det båt från Danmark till Tyskland och sedan några stopp på mackarna i Tyskland. Gillade dem. De var så stora och fräscha, som mindre butiker ungefär.

Trodde toan var trasig men det visade sig att toalettsitsen började snurra och rengöra sig själv haha.

När vi äntligen var framme i Saint Tropez hade jag fått en dunderförkylning så jag behövde sova. När jag var utvilad kollade vi på staden som var riktigt vacker. Även människorna där var vackra och lyxiga. Såg många stora båtar och dyra butiker. Har aldrig sett så många snygga killar på en och samma plats heller. Jag och lillasyster gjorde som en lek av att räkna antalet "prinsar" vi såg haha. Minns inte ens resultatet längre...

Deras råvaror... Alltså ville palla alla frukter när jag såg att det fanns en nektarinfarm. Älskar nektariner!

Godaste glassen åt vi på Amorino! Den enda goda pistachglassen jag ätit.

Åkte förbi vinodlingen där de odlar druvorna till favorit rosét också... Den med korken i på midsommar. Haha!

Efter en vecka åkte vi vidare till en annan stad och då gick det utför... Vi kom till ett spökslott. På hotellet jobbade endast en kvinna och en man. Som vi såg iallafall. De skötte allting stackarna men vi såg inga andra gäster förutom på kvällarna på hotellets resaurang. Sedan försvann de. På natten hörde vi ett tåg som vi aldrig såg och första morgonen väcktes vi av kacklande hönor. Dom hade sköldpaddor i trädgården också... Och en råtta i poolen som en av gästerna kasta ut med en håv. Haha och jag trodde det flög kolibri fåglar i lavendelbuskarna första dagen... tog ett foto och såg att de var svin tjocka fjärilar. Fick gåshud över hela kroppen och jag trodde stjälen lämnade mig ett tag.

Men tråkigaste av allt var hela området, vårat hotell var verkligen lyx i jämförelse med det. Även i staden var det tomt på folk, det var ingen pittoresk liten by som vi trott... snarare en industristad. Det fanns inga restauranger ens förutom på hotellet som hade flera michelin stjärnor och sedan några pizzerior.

Vi var vrålhungriga efter att ha kört bil hela dagen men alla pizzerior öppnade kl 19. Vi åkte iväg till andra ställen för att äta. De byarna var lika öde och hade också bara pizzerior... Man kunde nästan se en sån där liten torr gräsgrej rulla över marken som i filmer, men det var en stor plastkon som skrapade över gatan när en kraftig vind drog igenom. Vi var som sagt vrålhungriga och gick in för att köpa frukt medan vi väntade men den var halvrutten och full med flugor.

Vi tryckte i oss bakelser istället. Dom var faktiskt jätte goda. Baka kunde de iallafall.

Sedan fick vi äta pizzan som fått FEM STJÄRNOR på TripAdvisor. Alltså vem..?

En annan dag (Vi var där i tre dagar) åkte vi till en annan LIKA död by och åt på en vitnamesisk restaurang. Där jobbade EN person, som vi såg iallafall... En väldigt nervös man. Vi hade problem att läsa menyn och de andra fem personerna på restaurangen var helt tysta och stirrade på oss. En gubbe hade till och med vridigt sin stol mot oss. Allt var bara så läskigt i den där delen av Frankrike. Och vi som tyckte Norrland var öde.

Menyn... Vi tjafsade om vad som var en höna/tupp och anka/höna/kyckling. Våra dagiskunskaper sattes på prov.

Sista dagen åt vi på hotellets michelin restaurang och den var faktiskt bra. Ja den borde inte ha varit dålig... Men sedan hurrade vi för att vi skulle åka därifrån hahaha.

Och tidigt nästa morgon åkte vi vidare till Tyskland där vi shoppade i Metzingen. Nu har jag en ny handväska och plånbok! Lyx igen! Är så nöjd wie!

På en bar där åt vi faktiskt god mat fast det inte såg ut så först. Vi hade inga höga förväntningar efter Frankrike då vi åt riktigt god mat kanske 2 gånger. Jag åt en jätte god hummer pasta i La Croix-Valmer (älskar att säga det, har tjatat ut ordet hela resan). Deras Frutti di Mare är att rekommendera! Fick smaka av pappa och oj vilka fina smaker.

Nu dör datan snart så jag ska koppla ifrån, ta det lugnt, ladda upp inför imorgon och packa ur resväskorna. Hoppas ni har haft en bra sommar!