Direktlänk till inlägg 30 december 2016

Fast i SKAM

Av Andrea - 30 december 2016 00:19

Hej på er!
Som rubriken löd, nu är jag en av de alla som också har fastnat i den norska succéserien SKAM. Började se första avsnittet idag och nu är jag på andra avsnittet av säsong två.
Den blev bättre och bättre som jag hört. Först förstod jag inte alls all hets då den verkade väldigt typisk och kliché. Men efter avsnitt 8 började jag gilla den. Karaktärerna blev mer komplexa och jag gillade hur storyn var uppbyggd, eller utvecklades? Nä typ upplägget kanske jag menar?
Hur som helst, jag gillar den. Den är inte lika svart och vit som man är van att se i filmer om 16 åringar, ni vet "amerikanska highschool". Men den är nästan lika dramatisk.


Uppdatering!  

Måste försöka beskriva än en gång vad jag gillar med den. Den är så bra gjord som sagt just på sättet den är filmad. Alltså man är verkligen i huvudkaraktärens egna känslor om ni förstår vad jag menar? Vad som filmas och hur de andra karaktärerna framställs är ju vad huvudkaraktären SJÄLV får en att tro är sant. Deras fördomar osv. Sedan visar det sig vara annorlunda och man själv lär sig med huvudkaraktären. Haha låter det flummigt? Det är svårt att förklara på text såhär för jag vill diskutera egentligen! Men som sagt, det är på sättet den är filmad som "lurar" en att BRY sig så jäkla mycket om vad som händer. Karaktärerna blir mer komplexa ju fler avsnitt man ser. Man lär känna dom på så sätt. Därför blir det svårt att dömma dom sådär som i vanliga filmer som "där är tjejen som e elak och populär" och "där är han som är en drittsekk!". Det blir som att man lär känna riktiga personer som visar olika sidor hos sig själva liksom och det är det som är så häftigt gjort.


Vad som också är kul är humorn haha. Tycker att det är så roligt när dom är helt ärliga och går rakt på sak. Spoiler från säsong 1! Till exempel att Noora kallar William kliché eller när Eva går fram och skäms över ryktet som går om henne och den äldre tjejen svarar att iiiiingen bryr sig! Det är bara stort i hennes eget huvud.
Skrattade så mycket åt det för det är så sant. Bästa jag sett alltså, för det är just vad man själv försöker säga åt tv:en... haha. Japp jag lever in mig i det jag tittar på okej!


Se den och tyck någonting själva haha. Jag tycker den är intressant då jag kan analysera karaktärernas handlingar. Det är alltid kul!

Hej så länge!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 14 juli 2017 19:25

  Det var ju bara ett måste att inleda med detta på min födelsedag. För ja, idag blir jag 22! *kastar konfetti*   Hej föresten! Idag har det bara bakats och bakats. Det har luktat konditori i hela huset men när mamma skalade en gurka, då l...

Av Andrea - 23 juni 2017 18:59


Hoppas ni har det bra vart ni än befinner er just nu! Idag var jag och familjen i Vaxholm och strosade, vi åt brunch och fikade vid vattnet. Det här måste vara typ första gången det var fint väder på midsommar, det var strålande sol! Annars har de...

Av Andrea - 12 juni 2017 08:18

Hallå på er! Jag har blivit så bortskämd i helgen. I fredags var det SKOLAVSLUTNING, äntligen är det över!! På morgonen samlades klassen hemma hos en klasskompis för en champagnefrukost. Det var mysigt och vi hade den bästa stunden på hela året me...

Av Andrea - 4 juni 2017 10:03

Hejsan, hoppas allt är bra med er! Igår var jag och Vicky inne på restaurangernas dag. Det var sjukt mycket folk överallt och Stockholms maraton var ivägen när vi kom upp från tunnelbanan. Fick gå ner igen och upp i andra utgången. Väl inne på fe...

Av Andrea - 30 maj 2017 11:25

Hej igen, hoppas allt är bra!Med mig är det bättre, dock har jag lyssnat på X antal mordfall sedan i söndags så att jag blivit vettskrämd för allt och alla. Verkar ha blivit mitt nya intresse...Mordpodden (lyssnat på allt) och sedan några stycken av ...

Presentation

Hej! Välkommen till min blogg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards