Alla inlägg den 13 januari 2017

Av Andrea - 13 januari 2017 16:55

Hej, hoppas allt är bra med er!

Jag som gått med tunga steg till skolan under en längre tid känner mig plötsligt lättare i kroppen. Inte mycket men tillräckligt för att känna att jag orkar stiga upp på morgonen.
Har pratat med en lärare och förklarat hur jag mår och varför min prestation varit så dålig. Nu förstår hon och jag inser att det inte var så farligt som jag trodde att säga som det var. (Kändes som ett avsnitt av Skam haha skämt åt sidan) Vi kom överens om en plan så nu kan jag släppa en del press iallafall. Därav känns allt lite lättare. Jag ska försöka kämpa de månader som är kvar iallafall. Annars gör vi en ny plan.

Jag måste verkligen lära mig att inte ge upp när det känns som jag slår in i väggen, för då måste jag prova andra vägar istället. Ska försöka sluta lyda den där gamla sensmoralen jag verkar ha ibland; "Surt sa räven".

Dagens skratt:
När man börjar förstå att ens lillasyster inte är så liten längre...
Första meddelandet på snapchat: "Fint ute" *hjärtögon* och en bild på solnedgången genom klassrumsfönstret.
Andra meddelandet: "Och fint inne" *hjärtögon* med bild på den unga manliga vikarien.

Hahaha!

Annat som hänt tidigare:
Jag och mamma såg om säsong 3 av Skam med svensk text. Pappa satt i soffan som aldrig sett något avsnitt tidigare.
Pappa till Isak: "Är han dum? Han verkar sur"
Jag och mamma försöker förklara något i stil med: "Nä, han har bara attityd för han är osäker"
Pappa till scenen när Isak möter Evan på toaletten som river ut alla papper som är kvar: "Är han den sura på skolan då? Det brukar alltid finnas en såndär mobbare"
Vi skrattar: "Men nej..."
Pappa till Noora som dyker upp på skärmen: "Där är hon som halva Norge hatar! Hon är elak va?"
Vi helt chockade: "Men va??"
Pappa: "Ja? Har hört att många stör sig på henne för hon e självisk"
Både jag och mamma reagerar som det vore en personlig kränkning: "Det här är inte sådär jäkla Amerikanskt som du är van att titta på! Människorna är komplexa i den här serien, det finns ingen ond eller god! Och ingen är perfekt, okej?"
Pappa: "Varför ogillar dom henne då?"
Vi: "För dom trodde väl hon skulle vara perfekt för hon var mycket mer självsäker i säsong 1 men i andra blev hon velig och osäker. Men man förstod ju varför hon var så pågrund av hennes förflutna. Och i verkligheten kan man faktiskt störa sig på människor även om man gillar dem. Det är gråskalor, inte svart eller vitt!"
Pappa: "???"

Jaa... Fight me on this one haha! Alltså på riktigt vill disdkutera det här Hahah.
Varför hata Noora för att hon blev osäker (egentligen taskig mot Vilde, för det tyckte jag med) i säsong 2? Det var ju för att vi fick se ur Nooras perspektiv, hur hon kände och det är sällan man är så självsäker på insidan som 17 åring! Hennes handlingar var inte bra. För många blev detkonstigt eftersom det blev som att hon förändrades. Man ändrade uppfattning när man lärde känna henne mer! Och då ogillar vissa henne medan andra gillar henne mer, som med en riktig person! Förstår ni vad jag menar? I första säsongen fick vi ju se Evas uppfattning av Noora och då är hon såklart "annorlunda" eftersom Eva ser andra sidor av henne. Hon ser den coola Noora. Och i säsong 3 ser vi bara Noora snacka kärleksproblem när vi är med Isak.
Som sagt, älskar det komplexa med alla. Jag kanske överanalyserar allt men det är så intressant att försöka tänka ur olika perspektiv! Jag ser typ Skam nästan som ett konstverk på grund av det. Haha!

Presentation

Hej! Välkommen till min blogg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards